BEYOND THE NINIS: THE RELATIONSHIP BETWEEN YOUTH, SOCIAL EXCLUSION AND WORK IN CHILE TODAY
Main Article Content
Abstract
The NEET concept is repetitive and has failed to explain much adequately. So far, it has been understood as a subject that can choose a self-marginalized situation from the work sector, psychologizing the problem. The main objective of this research seeks to understand the relationship between young people and exclusion in today’s Chile, from perspectives of individual trajectories. The methodology is of a qualitative type, through life stories to understand their trajectories, and through an analysis of a social exclusion theoretical lens. According to the statistical data, the results show that being a NEET is strongly related to structural components, such as socioeconomic level or gender. However, from a subjective point of view, the situation of being marginalized from work takes into account a type of relationship with remote work. For this young person, it is something external to him that allows him to obtain resources but does not construct his identity.
Downloads
Article Details
Conference Proceedings Volume
Section
Responsibility of the authors:
The authors are responsible for the ideas and data collected in the manuscripts. They are additionally accountable for the fidelity of the information, the correction of the citations, the right to publish any material included in the text, and the presentation of the manuscript in the format required by the Journal (WORD template). A manuscript forwarded to CHAKIÑAN must not have been published before, nor must it have been submitted to another means of publication.
Copyright:
Published articles do not necessarily compromise the viewpoint of the CHAKIÑAN JOURNAL. The Journal is aligned to the policy of the licence de Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Each author retains the right to the paper published in the Chakiñan journal.
Privacy statement
The personal data and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated by the publication and will not be available for any other purpose or person.
How to Cite
Share
References
Alvarez, A. & Cavieres, H. (2015). El Castillo: territorio, sociedad y subjetividades de la espera. Revista EURE - Revista De Estudios Urbano Regionales, 42(125).
Valdivieso, P., Cavieres, H. & Antivilo, A. (2005). Exclusión social y Juventud. Escuela y Sociedad, sentidos consecuencias y estrategias de intervención, Santiago, Chile: Universidad Internacional SEK.
Arnold, M. (2012), El debate sobre las desigualdades contemporáneas: ¿puede excluirse la exclusión social? Revista Mad, Magíster en Análisis Sistémico Aplicado a la Sociedad, (27).
Avellaneda, D. y Elizondo, N. (2014). El fenómeno de los jóvenes ni-ni en Chile. Chile: Universidad de Chile. Recuperado de
https://www.sociedadpoliticaspublicas.cl/archivos/BLOQUE_SM/Mercado_de_Trabajo_y_Prevision/El_fenomemo_de_los_jovenes_Ni-ni_en_Chile.pdf
Bajoit, G. (1999). La juventud o el deber de ser libres. En Corvalán et al. (eds.), Los jóvenes en Chile y Europa. Educación, trabajo y ciudadanía. Santiago, Chile: Centro de Investigación Desarrollo de la Educación.
Bourdieu, P. (1984). La jeunesse n’est qu’un mot. Questions de sociologie. Paris, Francia: Éditions de Minuit.
Bourhis, R., Gagnon, A. Moïse, L. (1996). Discriminación y Relaciones Intergrupales. En Bourhis, R. y Leyens, J. y Morales, F. (eds.). Estereotipos, Discriminación y relaciones entre grupos. Madrid, España: Ed Mac Graw Hill.
Cabezas, G. (2015). Los NINI desde sus trayectorias educativas y laborales. Santiago, Chile: PNUD.
Cavieres, H. & Rojas, X. (2007). Exclusión Social y Política Pública: propuestas conceptuales desde una perspectiva psicosocial para un diálogo necesario”. Observatorio de la Juventud, 18.
Charlin de Groote, M. & Weller, J. (2006). Juventud y Mercado Laboral: Brechas y Barreras. Santiago, Chile: CEPAL y FLACSO.
CIDE. (2011). Perú: Inclusión y Exclusión Social en la Juventud, Lima, Perú: Instituto Nacional de Estadística e Informática.
Coles, B., Godfrey, C. Keung, A., Parrott, S. & Bradshaw, J. (2010). Estimating the life-time cost of NEET: 16-18 year olds not in Education, Employment or Training. New York, Estados Unidos: University of York.
Duarte, C. (2006). Discursos de Resistencias Juveniles en Sociedades Adultocéntricas. San José, Costa Rica: DEI.
Ferrarotti, F. (1990). Histoire et histoires de vie: La méthode biographique dans les sciences sociales. Paris, Francia: Méridiens Klincksieck.
Gacitúa, E., Sojo, C. & Davis, S. (2000). Exclusión Social y reducción de la pobreza en América Latina y el Caribe. San José, Costa Rica: FLACSO y Banco Mundial.
Gil, F. (2002). La exclusión Social. Barcelona, España: Ariel.
INJUV. (2010). Sexta encuesta nacional de juventud. Santiago, Chile: INJUV.
INJUV. (2012). Séptima encuesta nacional de juventud. Santiago, Chile: INJUV.
INJUV. (2017). Octava encuesta nacional de juventud. Santiago, Chile: INJUV.
Jiménez, M. (2008). Aproximación teórica de la Exclusión Social: complejidad e imprecisión del término, consecuencias para el ámbito educativo. Estudios Pedagógicos, XXXIV(1).
Jost, J. & Sidanius, J. (2003). Political Psychology: keys reading in Social Psychology. New York: Ed. Psychology Press.
Maguire, S. & Thompson, J. (2007). Young people not in education, employment or training (NEET) – Where is Government policy taking us now? Recuperado de http://wrap.warwick.ac.uk/446/2/WRAP_Maguire_YOUTH_POLICY_FINAL_1st_June.pdf
Major, B. & Shumacher, T. (2001). Legitimacy and the Construal of Social Disadvantage. En Jost, J. & Major, B. (eds.). The psychology of legitimacy: Emerging Perspectives on ideology justice, and intergroup relations, Cambridge, Inglaterra: Cambridge University Press.
Mascherini, M., Salvatore, L., Meierkord, A. y Jungblut, J. (2012). NEETs, young people not in employment, education or training: characteristics, costs and policy responses. Luxemburg: Publications Office of the European Union.
Morales, J. (2003). El estudio de la exclusión social en la psicología social. En J. Morales y C. Huici (eds.), Estudios de psicología social, Madrid: UNED.
Pluma, A. (2011). Diferentes prismas para estudiar la exclusión social. Marco teórico y propuesta de reconceptualización de la exclusión basado en el sujeto. Revista de trabajo y acción social, 49, 110-114.
Pluma, A. (2010). La inclusión desde uno mismo. La agencia como motor de cambio en los procesos de exclusión social. Revista de trabajo y acción social, 48.
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo. (2014). Estrategia del PNUD para la Juventud 2014-2017. Juventud empoderada, futuro sostenible, New York, Estados Unidos: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo.
Reguillo, R. (2012). Culturas juveniles. Formas del desencanto. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores.
Repetto, A. (2013). Vulnerabilidad y oportunidades: los jóvenes inactivos en Chile. Santiago, Chile: Universidad Adolfo Ibáñez.
Ribeiro, L. (2009). La percepción de lo extraño: contribuciones teóricas para la comprensión de los procesos de Exclusión social: Simmel, S., Elias y Bauman. Sociedad hoy, (17).
Rodríguez, E., Krauskopf, D., Andino, R., Torrento, O. & Rodríguez, C. (2012). Juventud e Inclusión Social. Una Mirada desde el Municipio. San Salvador, El Salvador: Fundaungo.
Tajfel, H. (1984). Grupos humanos y categorías sociales. Madrid, España: Ed. Herder.
United Nations. (2010). Analysing and Measuring Social Inclusion in a Global Context, New York, Estados Unidos: Department of Economic and Social Affairs United Nations publication.
World Bank (2014). Tunisia ESW: Breaking the Barriers to Youth Inclusion, New York: The International Bank for Reconstruction and Development.
Zeldith, M. (2001). Theories of legimacy. En J. Jost y B. Major. (Eds.), The psychology of legitimacy: Emerging Perspectives on ideology justice, and intergroup relations, Cambridge, Inglaterra: Cambridge University Press.