CLOTHING, IDENTITY AND GENDER ROLES AMONG THE MAZAHUA: INDIGENOUS WOMEN WEARING RESISTANCE, MEN WEAVING IT

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Fatima Yamel Salgado Naime
https://orcid.org/0000-0002-7317-3223
Edgar Samuel Morales Sales
https://orcid.org/0000-0001-8781-7838
Jesús Salgado Vega
https://orcid.org/0000-0003-4804-2069

Abstract

This study involved analyzing and describing the traditional clothing of the Mazahua people from San Felipe del Progreso and San José del Rincón, Mexico. It also explored its connection to identity and gender roles. This investigation considered ancestral customs and practices while examining the reasons for the decline in the use of traditional attire. A qualitative approach was used, guided by grounded theory and Lévi-Strauss' structuralism, combining bibliographic review with fieldwork. Ethnomethodology, observation, and data collection were employed, along with in-depth semi-structured interviews conducted with seven women and five men; all local leaders from different age groups. The sample was non-probabilistic. The findings revealed that clothing comprises various elements tied to worldview, the environment, nature, the Mazahua way of life, and gender roles. It is therefore part of their biocultural heritage, giving a distinct identity to those who wear it. In the production process, men are responsible for weaving on the loom, while women are the primary wearers of this traditional attire. By so doing, they defy Western fashion trends, thus reinforcing both individual and group identity, and embodying a visible form of resistance despite facing discrimination and acculturation.

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How to Cite
Salgado Naime, F. Y., Morales Sales, E. S., & Salgado Vega, J. (2024). CLOTHING, IDENTITY AND GENDER ROLES AMONG THE MAZAHUA: INDIGENOUS WOMEN WEARING RESISTANCE, MEN WEAVING IT. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities. https://doi.org/10.37135/
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RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Fatima Yamel Salgado Naime, Universidad Autónoma del Estado de México, Centro de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, Toluca, México

Fátima Yamel Salgado Naime es Becaria CONAHCYT de Estancia Posdoctoral en el Centro de Investigaciones en Estudios Sociales y Humanidades (CICSYH) de la Universidad Autónoma del Estado de México (UAEMex).  Cuenta con un Doctorado en América Latina Contemporánea por la Universidad Complutense de Madrid, una maestría en Gestión del Desarrollo con Identidad auspiciada por el Fondo Indígena de la Cumbre Iberoamericana de Jefes de Estado y de Gobierno, además de otra maestría en Estudios de América Latina y es Licenciada en Relaciones Internacionales. Imparte clases desde el año 2014 en la UAEMex y desde el 2017 en posgrado en la Universidad Anáhuac. Sus principales líneas de investigación son América Latina, pueblos indígenas u originarios, jóvenes, economía, empleo, patrimonio biocultural y temas de índole social, lo que se corresponde con las publicaciones efectuadas.

Edgar Samuel Morales Sales, Universidad Autónoma del Estado de México, Centro de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, Toluca, México

Doctor en Antropología Social y Etnolingüística por la Escuela de Altos Estudios en Ciencias Sociales de París, Francia, en donde se graduó en 1980 y 1983, respectivamente. Miembro del Sistema Nacional de Investigadores, Nivel I, desde 1993. Perfil deseable PROMEP desde 2002. Ha sido profesor invitado en las universidades de Tamkang, de Taipei, Taiwán, República de China; de Los Andes de Venezuela, en Trujillo; de la Universidad de Murcia, en España y de la Escuela en Altos Estudios en Ciencias Sociales de París, Francia, en diversos periodos. Actualmente dirige trabajos de tesis de doctorado en Estudios Latinoamericanos y cuenta con varias publicaciones científicas.

Jesús Salgado Vega, Universidad Autónoma del Estado de México, Toluca, México

Doctor en Economía. Facultad de Economía

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Salgado Naime, F. Y., Morales Sales, E. S., & Salgado Vega, J. (2024). CLOTHING, IDENTITY AND GENDER ROLES AMONG THE MAZAHUA: INDIGENOUS WOMEN WEARING RESISTANCE, MEN WEAVING IT. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities. https://doi.org/10.37135/

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