COMMUNITY PERCEPTIONS ABOUT ADVERSE EVENTS IN LA LAGUNITA-SUCRE (VENEZUELA)

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Jose Rosales-Veítia
https://orcid.org/0000-0002-0264-2715
Arismar Marcano Montilla
https://orcid.org/0000-0002-4262-6680

Abstract

In recent decades there has been an accelerated growth of unplanned urban communities in Venezuela, motivated by factors associated with the rural exodus that began in the middle of the last century, building risk spaces that have been affected by the occurrence of adverse events, for which it is required to know the social representations of those affected. For this reason, the research had as intention to interpret the social representations of the inhabitants of the community La Lagunita-Sucre about the adverse events that occurred in it. It was an interpretative study, in which the hermeneutical method was used to reach the findings. For its development, ten key informants were chosen through a criteria-based sampling to whom an in-depth interview was applied. The findings of the study were organized into three emerging categories: a) The Lagunita – Sucre... between dawn and the earthquake; b) Mass removal movements, part of community history; c) A community, a multi-threat space. The interpretation made it possible to understand that it is essential to promote awareness about risk scenarios and educate the community to prepare for and mitigate the effects of disasters.

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Rosales-Veítia, J., & Marcano Montilla, A. (2024). COMMUNITY PERCEPTIONS ABOUT ADVERSE EVENTS IN LA LAGUNITA-SUCRE (VENEZUELA). CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities. https://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/1140
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Jose Rosales-Veítia, Universidad Pedagógica Experimental Libertador - Instituto Pedagógico de Caracas

Profesor egresado de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador-Instituto Pedagógico Rural Gervasio Rubio (Táchira-Venezuela) en la especialidad de Geografía e Historia en el año 2011. Especialista en Educación para la Gestión de Riesgos egresado de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador-Instituto Pedagógico de Caracas (Caracas-Venezuela) en 2023. Fue aceptado en el año 2012 en el subprograma de Maestría en Geografía, mención Geografía Física en la Universidad Pedagógica Experimental Libertador-Instituto Pedagógico de Caracas (Caracas-Venezuela) donde culminó la escolaridad. Ese mismo año ingresó como profesor titular de la Gobernación del Estado Bolivariano de Miranda. Su labor educativa ha sido reconocida por la Gobernación del Estado Bolivariana de Miranda (Venezuela) en el año 2012, 2013, 2015 y, 2017. Fue acreditado como investigador PEII A-1 del Ministerio de Ciencia y Tecnología (Venezuela) en el año 2014 por su labor investigativa. En la actualidad desarrolla una serie de podcast titulado Planeta Verde, donde aborda temas ambientales, geográficos y, riesgos de desastres. Ha publicado artículos en revistas científicas indexadas y participado como ponente en eventos a nivel nacional e internacional. Participa como Arbitro Internacional en revistas indexadas

Arismar Marcano Montilla, Universidad Pedagógica Experimental Libertador - Instituto Pedagógico de Caracas, Venezuela

Profesor asociado a dedicación exclusiva (ciencias de la tierra/coordinación del centro de investigación estudios del medio físico venezolano/ subdirector (e) de investigación y postgrado/ editor-director de la revista de investigación)

How to Cite

Rosales-Veítia, J., & Marcano Montilla, A. (2024). COMMUNITY PERCEPTIONS ABOUT ADVERSE EVENTS IN LA LAGUNITA-SUCRE (VENEZUELA). CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities. https://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/1140

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