LEARNING AND KNOWLEDGE TECHNOLOGIES IN THE TEACHING AND LEARNING OF CHEMISTRY AND BIOLOGY

Main Article Content

Maryuri Narvaez-Garay
https://orcid.org/0000-0002-1607-4536
Tatiana Betzabé León-Alberca
https://orcid.org/0000-0002-7448-9756

Abstract

Technology has transformed the way of living and learning by effectively promoting the imperative integration of Learning and Knowledge Technologies (LKT). This study aimed to analyze the use of ICT to enhance the teaching and learning process for students in the Pedagogy of Experimental Sciences, Chemistry, and Biology at the National University of Loja. To this end, a mixed-method approach was used. This approach involved student surveys, teacher interviews, and supplementary interviews with educational technology experts. The results show that ICTs act as facilitating tools which make learning more engaging and motivating. They also strengthen communication between teachers and students in order to personalize teaching. It was shown that ICTs play an essential role in the educational context by significantly contributing to planning through the implementation of techniques and strategies. However, experts in educational technologies emphasize the need to socialize and train all teachers to mitigate resistance to change and encourage educational innovation. It is important to consider the digital divide as a limitation that may hinder the effective implementation of these technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Narvaez-Garay, M., & León-Alberca, T. B. (2024). LEARNING AND KNOWLEDGE TECHNOLOGIES IN THE TEACHING AND LEARNING OF CHEMISTRY AND BIOLOGY. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 24, 110-129. https://doi.org/10.37135/chk.002.24.06
Conference Proceedings Volume
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Maryuri Narvaez-Garay, Universidad Nacional de Loja, Loja, Ecuador

Universidad Nacional de Loja, Facultad de la Educación, el Arte y la Comunicación, Loja, Ecuador

Tatiana Betzabé León-Alberca, Universidad Nacional de Loja, Loja, Ecuador

Universidad Nacional de Loja, Facultad de la Educación, el Arte y la Comunicación, Loja, Ecuador

How to Cite

Narvaez-Garay, M., & León-Alberca, T. B. (2024). LEARNING AND KNOWLEDGE TECHNOLOGIES IN THE TEACHING AND LEARNING OF CHEMISTRY AND BIOLOGY. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 24, 110-129. https://doi.org/10.37135/chk.002.24.06

Share

References

Acedo, W., Rosas, A., & Villasmil, M. (2022). La gamificación como herramienta de aprendizaje en los estudiantes de la primera etapa. Revista Electrónica de Estudios Telemáticos, 21(2), 16-27. https://n9.cl/pq10u

Alcívar, E., Zambrano, D., García, C., & Cedeño, L. (2023). Tecnologías de aprendizaje y conocimiento (TAC) en el proceso de enseñanza aprendizaje para el desarrollo de las competencias digitales en los estudiantes de Tercero de Bachillerato de la Unidad Educativa “Juan Antonio Vergara Alcívar”. Revista Polo del Conocimiento, 8(83), 977-994. https://doi.org/10.23857/pc.v8i6

Anrango, A. (2022). Herramientas tecnológicas para el aprendizaje de Educación Superior en tiempos de Covid 19 [Tesis de Maestría, Universidad de Otavalo]. Repositorio Digital Universidad de Otavalo. https://n9.cl/gwbk4

Cabrera, J., & Vintimilla, L. (2022). Uso de herramientas virtuales para fortalecer el proceso de enseñanza-aprendizaje en el área de Matemática del segundo año de EGB [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Educación]. Repositorio Digital de la Universidad Nacional de Educación UNAE. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2773

Chicaiza, J., & Lechón, E. (2022). Juegos educativos online en el aprendizaje de la matemática de los estudiantes del subnivel elemental [Tesis de Maestría, Universidad de Otavalo]. Repositorio Digital Universidad de Otavalo. https://n9.cl/eveks

Chonata, I. (2023). Estrategias didácticas como herramienta de autoaprendizaje en docentes de educación básica superior. Revista Científica Multidisciplinar Ciencia Latina Internacional, 7(3), 7036-7056. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6690

Coy, G., Aldás, S., Intriago, K., & Ordoñez, Y. (2024). Las tecnologías y su impacto en la enseñanza aprendizaje de las matemáticas en la educación universitaria. Revista Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 17(1), 166-174. https://n9.cl/825ji

Díaz, L., & Márquez, R. (2020). Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento como estrategia en la formación de los docentes de la Escuela Normal Superior de Cúcuta, Colombia. Revista Ánfora, 27(48), 19-42. https://doi.org/10.30854/anf.v27.n48.2020.667

Forero, R., Triana, L., Jiménez, L., & Gutiérrez, T. (2022). Tecnologías del Aprendizaje y del Conocimiento (TAC) en el aula de Lenguas Clásicas: Implementación y resultados de la Universidad de la Sabana. Revista Forma y Función, 35(2), 1-20. https://n9.cl/rod16

Gallur, S., & Montero-Lora, M. (2024). Perspectivas estudiantiles en República Dominicana sobre uso de la tecnología en la Educación Superior, 2023. Revista Científico Pedagógica Atenas, (62), 1-11. https://n9.cl/ovy1j

García, M., Reyes, J., & Godínez, G. (2017). Las Tic en la educación superior, innovaciones y retos. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 6(12), 1-18. https://n9.cl/a7m6sy

Gutiérrez, P., Javier, W., & Patricio, S. (2022). Las herramientas digitales y su contribución al trabajo colaborativo en los estudiantes del primer año de la carrera de idiomas y lingüística de una Universidad Nacional de Trujillo durante el periodo 2021-II [Tesis de Maestría, Universidad Tecnológica del Perú]. Repositorio Institucional de la UTP. https://n9.cl/xch1i

Heredia-Sánchez, B., Pérez-Cruz, D., Cocón-Juárez, J., & Zavaleta-Carrillo, P. (2020). La gamificación como herramienta tecnológica para el aprendizaje en la educación superior. Revista Internacional Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 49-58. https://n9.cl/vy7vh

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.

Lanuza, E. (2020). Tecnologías de la información y comunicación (TIC) integradas en estrategias didácticas innovadoras que faciliten procesos de enseñanza aprendizaje en la unidad de funciones de Matemática General, FAREM Estelí. Revista Científica de FAREM-Estelí, (36), 22-36. https://doi.org/10.5377/farem.v0i36.10609

Latorre, C., Liesa, M., & Vázquez, S. (2018). Escuelas inclusivas: aprendizaje cooperativo y TAC con el alumnado con TDAH. Revista Internacional de Investigación en Educación, 10(21), 137-152. 10.11144/Javeriana.m10-21.eatt

Legua, J. (2020). Importancia de la implementación de bibliotecas virtuales en la Universidad para complementar la educación virtual. Revista Científica Big Bang Faustiniano, 9(3), 1. https://n9.cl/f3xr1

Mendoza, C., & Lukis, K. (2020). Actitudes de los docentes en el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en la práctica pedagógica de una Institución de Educación Superior Privada de la Ciudad de Lima, 2019 [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica del Perú]. Repositorio Institucional de la UTP. https://n9.cl/kckvj

Mota, K., Riffo, R. & Moyano, G. (2023). Aulas híbridas y las Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento (TAC) en las universidades chilenas. Revista EduSol, 23(85), 85-99. https://n9.cl/759ht

Moncayo, M. Bastidas, E. Cabezas, P. Ledesma, C. Bayas, B. Onofre, C. Loor, G. (2023). Aplicación de TICs en la evaluación formativa mejora la gestión docente en educación básica. Revista Journal of Science and Research, 8 (2), 1-17. https://doi.org/10.5281/zenodo.7802893

Oña, C. (2023). Investigación sobre el uso de herramientas TIC en la enseñanza de estudios literarios en el sexto semestre de la carrera de Pedagogía de la Lengua y la Literatura de la Universidad Central del Ecuador [Tesis de Maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. Repositorio institucional. https://n9.cl/m9f4f

Poveda-Pineda, D., & Cifuentes-Medina, J. (2020). Incorporación de las tecnologías de información y comunicación (TIC) durante el proceso de aprendizaje en la educación superior. Formación Universitaria, 13(6), 95-104. https://n9.cl/lw9qi

Rivas, M. (2023). Laboratorios virtuales como estrategia para el aprendizaje del Área de Ciencia y Tecnología en colegios del nivel secundario, Chiclayo [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio de la UCV. https://n9.cl/o793l

Rojas, O., Martínez-Fuentes, M., & Campbell, L. (2023). Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento (TAC) para mejorar los procesos de enseñanza en educación virtual. Revista EduSol, 23(85), 115-125. https://n9.cl/sehpa

Vargas-Murillo, G. (2020). Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. Revista Cuadernos, 61(1), 69-76. https://n9.cl/e3mlp

Villalta, B., Machuca, S., & Palma, D. (2023). Explorando la brecha digital en el acceso tecnológico y su influencia en la educación: abordando las diferencias entre comunidades. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, (11), 1-18. https://n9.cl/baien