LEARNING AND KNOWLEDGE TECHNOLOGIES IN THE TEACHING AND LEARNING OF CHEMISTRY AND BIOLOGY
Main Article Content
Abstract
Technology has transformed the way of living and learning by effectively promoting the imperative integration of Learning and Knowledge Technologies (LKT). This study aimed to analyze the use of ICT to enhance the teaching and learning process for students in the Pedagogy of Experimental Sciences, Chemistry, and Biology at the National University of Loja. To this end, a mixed-method approach was used. This approach involved student surveys, teacher interviews, and supplementary interviews with educational technology experts. The results show that ICTs act as facilitating tools which make learning more engaging and motivating. They also strengthen communication between teachers and students in order to personalize teaching. It was shown that ICTs play an essential role in the educational context by significantly contributing to planning through the implementation of techniques and strategies. However, experts in educational technologies emphasize the need to socialize and train all teachers to mitigate resistance to change and encourage educational innovation. It is important to consider the digital divide as a limitation that may hinder the effective implementation of these technologies.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Responsibility of the authors:
The authors are responsible for the ideas and data collected in the manuscripts. They are additionally accountable for the fidelity of the information, the correction of the citations, the right to publish any material included in the text, and the presentation of the manuscript in the format required by the Journal (WORD template). A manuscript forwarded to CHAKIÑAN must not have been published before, nor must it have been submitted to another means of publication.
Copyright:
Published articles do not necessarily compromise the viewpoint of the CHAKIÑAN JOURNAL. The Journal is aligned to the policy of the licence de Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Each author retains the right to the paper published in the Chakiñan journal.
Privacy statement
The personal data and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated by the publication and will not be available for any other purpose or person.
How to Cite
Share
References
Acedo, W., Rosas, A., & Villasmil, M. (2022). La gamificación como herramienta de aprendizaje en los estudiantes de la primera etapa. Revista Electrónica de Estudios Telemáticos, 21(2), 16-27. https://n9.cl/pq10u
Alcívar, E., Zambrano, D., García, C., & Cedeño, L. (2023). Tecnologías de aprendizaje y conocimiento (TAC) en el proceso de enseñanza aprendizaje para el desarrollo de las competencias digitales en los estudiantes de Tercero de Bachillerato de la Unidad Educativa “Juan Antonio Vergara Alcívar”. Revista Polo del Conocimiento, 8(83), 977-994. https://doi.org/10.23857/pc.v8i6
Anrango, A. (2022). Herramientas tecnológicas para el aprendizaje de Educación Superior en tiempos de Covid 19 [Tesis de Maestría, Universidad de Otavalo]. Repositorio Digital Universidad de Otavalo. https://n9.cl/gwbk4
Cabrera, J., & Vintimilla, L. (2022). Uso de herramientas virtuales para fortalecer el proceso de enseñanza-aprendizaje en el área de Matemática del segundo año de EGB [Tesis de licenciatura, Universidad Nacional de Educación]. Repositorio Digital de la Universidad Nacional de Educación UNAE. http://repositorio.unae.edu.ec/handle/56000/2773
Chicaiza, J., & Lechón, E. (2022). Juegos educativos online en el aprendizaje de la matemática de los estudiantes del subnivel elemental [Tesis de Maestría, Universidad de Otavalo]. Repositorio Digital Universidad de Otavalo. https://n9.cl/eveks
Chonata, I. (2023). Estrategias didácticas como herramienta de autoaprendizaje en docentes de educación básica superior. Revista Científica Multidisciplinar Ciencia Latina Internacional, 7(3), 7036-7056. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i3.6690
Coy, G., Aldás, S., Intriago, K., & Ordoñez, Y. (2024). Las tecnologías y su impacto en la enseñanza aprendizaje de las matemáticas en la educación universitaria. Revista Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 17(1), 166-174. https://n9.cl/825ji
Díaz, L., & Márquez, R. (2020). Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento como estrategia en la formación de los docentes de la Escuela Normal Superior de Cúcuta, Colombia. Revista Ánfora, 27(48), 19-42. https://doi.org/10.30854/anf.v27.n48.2020.667
Forero, R., Triana, L., Jiménez, L., & Gutiérrez, T. (2022). Tecnologías del Aprendizaje y del Conocimiento (TAC) en el aula de Lenguas Clásicas: Implementación y resultados de la Universidad de la Sabana. Revista Forma y Función, 35(2), 1-20. https://n9.cl/rod16
Gallur, S., & Montero-Lora, M. (2024). Perspectivas estudiantiles en República Dominicana sobre uso de la tecnología en la Educación Superior, 2023. Revista Científico Pedagógica Atenas, (62), 1-11. https://n9.cl/ovy1j
García, M., Reyes, J., & Godínez, G. (2017). Las Tic en la educación superior, innovaciones y retos. Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 6(12), 1-18. https://n9.cl/a7m6sy
Gutiérrez, P., Javier, W., & Patricio, S. (2022). Las herramientas digitales y su contribución al trabajo colaborativo en los estudiantes del primer año de la carrera de idiomas y lingüística de una Universidad Nacional de Trujillo durante el periodo 2021-II [Tesis de Maestría, Universidad Tecnológica del Perú]. Repositorio Institucional de la UTP. https://n9.cl/xch1i
Heredia-Sánchez, B., Pérez-Cruz, D., Cocón-Juárez, J., & Zavaleta-Carrillo, P. (2020). La gamificación como herramienta tecnológica para el aprendizaje en la educación superior. Revista Internacional Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 49-58. https://n9.cl/vy7vh
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Lanuza, E. (2020). Tecnologías de la información y comunicación (TIC) integradas en estrategias didácticas innovadoras que faciliten procesos de enseñanza aprendizaje en la unidad de funciones de Matemática General, FAREM Estelí. Revista Científica de FAREM-Estelí, (36), 22-36. https://doi.org/10.5377/farem.v0i36.10609
Latorre, C., Liesa, M., & Vázquez, S. (2018). Escuelas inclusivas: aprendizaje cooperativo y TAC con el alumnado con TDAH. Revista Internacional de Investigación en Educación, 10(21), 137-152. 10.11144/Javeriana.m10-21.eatt
Legua, J. (2020). Importancia de la implementación de bibliotecas virtuales en la Universidad para complementar la educación virtual. Revista Científica Big Bang Faustiniano, 9(3), 1. https://n9.cl/f3xr1
Mendoza, C., & Lukis, K. (2020). Actitudes de los docentes en el uso de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en la práctica pedagógica de una Institución de Educación Superior Privada de la Ciudad de Lima, 2019 [Tesis de maestría, Universidad Tecnológica del Perú]. Repositorio Institucional de la UTP. https://n9.cl/kckvj
Mota, K., Riffo, R. & Moyano, G. (2023). Aulas híbridas y las Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento (TAC) en las universidades chilenas. Revista EduSol, 23(85), 85-99. https://n9.cl/759ht
Moncayo, M. Bastidas, E. Cabezas, P. Ledesma, C. Bayas, B. Onofre, C. Loor, G. (2023). Aplicación de TICs en la evaluación formativa mejora la gestión docente en educación básica. Revista Journal of Science and Research, 8 (2), 1-17. https://doi.org/10.5281/zenodo.7802893
Oña, C. (2023). Investigación sobre el uso de herramientas TIC en la enseñanza de estudios literarios en el sexto semestre de la carrera de Pedagogía de la Lengua y la Literatura de la Universidad Central del Ecuador [Tesis de Maestría, Universidad Andina Simón Bolívar]. Repositorio institucional. https://n9.cl/m9f4f
Poveda-Pineda, D., & Cifuentes-Medina, J. (2020). Incorporación de las tecnologías de información y comunicación (TIC) durante el proceso de aprendizaje en la educación superior. Formación Universitaria, 13(6), 95-104. https://n9.cl/lw9qi
Rivas, M. (2023). Laboratorios virtuales como estrategia para el aprendizaje del Área de Ciencia y Tecnología en colegios del nivel secundario, Chiclayo [Tesis de Maestría, Universidad César Vallejo]. Repositorio de la UCV. https://n9.cl/o793l
Rojas, O., Martínez-Fuentes, M., & Campbell, L. (2023). Tecnologías del Aprendizaje y el Conocimiento (TAC) para mejorar los procesos de enseñanza en educación virtual. Revista EduSol, 23(85), 115-125. https://n9.cl/sehpa
Vargas-Murillo, G. (2020). Estrategias educativas y tecnología digital en el proceso enseñanza aprendizaje. Revista Cuadernos, 61(1), 69-76. https://n9.cl/e3mlp
Villalta, B., Machuca, S., & Palma, D. (2023). Explorando la brecha digital en el acceso tecnológico y su influencia en la educación: abordando las diferencias entre comunidades. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, (11), 1-18. https://n9.cl/baien