THE EDUCATIONAL LEADER AND COLLABORATIVE ONLINE TRAINING IN A SCHOOL IN PUNO, PERU

Main Article Content

Noemi Chambi Zeballos
https://orcid.org/0000-0003-1611-7185
Renzo Fabrizzio Díaz-Camacho
https://orcid.org/0000-0002-1570-1729
Jorge Leoncio Rivera Muñoz
https://orcid.org/0000-0002-8202-0691
Úrsula Isabel Romani Miranda
https://orcid.org/0000-0003-1666-674X

Abstract

The events triggered by the COVID-19 pandemic have led to an in-depth investigation of problems linked to pedagogical leadership and online collaborative learning of teachers because it shows revealing effects on student preparation. In this sense, this research aimed to determine the relationship between the educational leader (LE) and collaborative online training (ACL) in a school in Puno-Peru. A quantitative approach and a non-experimental design of correlational level were applied. Likewise, with a sample of 60 teachers, it was possible to determine a positive and significant relationship of moderate level through Spearman's Rho, allowing with these findings to deduce that while the level of quality of the LE is raised, the greater the development of the ACL. Finally, the need to prepare teachers at different educational levels in ICT-mediated collaborative learning strategies and to train them in pedagogical leadership and the accompaniment of online collaborative training is presented.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Chambi Zeballos, N., Díaz-Camacho, R. F. ., Rivera Muñoz, J. L. ., & Romani Miranda, Úrsula I. . (2022). THE EDUCATIONAL LEADER AND COLLABORATIVE ONLINE TRAINING IN A SCHOOL IN PUNO, PERU. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 18, 108-121. https://doi.org/10.37135/chk.002.18.07
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Noemi Chambi Zeballos, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú.

Facultad de Educación

Renzo Fabrizzio Díaz-Camacho, Universidad de San Martín de Porres, Lima, Perú.

Instituto para la Calidad de la Educación

Jorge Leoncio Rivera Muñoz, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú

Facultad de Educación

Úrsula Isabel Romani Miranda, Universidad Ricardo Palma, Lima, Perú.

Facultad de Ciencias Económicas Empresariales

How to Cite

Chambi Zeballos, N., Díaz-Camacho, R. F. ., Rivera Muñoz, J. L. ., & Romani Miranda, Úrsula I. . (2022). THE EDUCATIONAL LEADER AND COLLABORATIVE ONLINE TRAINING IN A SCHOOL IN PUNO, PERU. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 18, 108-121. https://doi.org/10.37135/chk.002.18.07

Share

References

Alshumaimeri, Y., Gashan, A. & Bamanger, E. (2019). Virtual Worlds for Collaborative Learning: Arab EFL learners' attitudes toward Second Life. World Journal on Educational Technology: Current Issues, 11(3), 198-204. https://doi.org/10.18844/wjet.v11i3.4235

Bernal, M., Salamanca, D., Perez, N. y Quemba, M. (2020). Validez de contenido por juicio de expertos de un instrumento para medir percepciones físico-emocionales en la práctica de disección anatómica. Educación Médica, 21(6), 349-356. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2018.08.008

Baturay, M. & Toker, S. (2019). The Comparison of Trust Development in Virtual and Face-to-Face Collaborative Learning Groups. Turkish Online Journal of Distance Education, 20(3), 153-164. https://doi.org/10.17718/tojde.601929

Calcina, B. (2018). Liderazgo pedagógico y gestión de proyectos de innovación en las Instituciones Educativas de Secundaria del Distrito Pueblo Nuevo – Chincha (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Educación Enrique Guzmán y Valle, Lima, Perú. https://1library.co/document/qmw8d8wz-liderazgo-pedagogico-proyectos-innovacion-instituciones-educativas-secundaria-distrito.html

Callahan, C., Umeda, K. & Matsubara, S. (2021). Collaborative, Online, and International Learning to Promote Civic Competence in Japan and the U.S. Journal of International Social Studies, 11(1), 2-32. https://n9.cl/ptzkc

Camacho, W., Vera, Y. y Mendez, E. (2018). TIC: ¿Para qué? Funciones de las tecnologías de la información. Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 2(3), 680-693. https://doi.org/10.26820/recimundo/2.(3).julio.2018.680-693

Cronbach, L. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16, 297-334.

Escobar, J. y Cuervo, Á. (2008). Validez de contenido y juicio de expertos: Una aproximación a su utilización. Avances en Medición, 6(1), 27-36. https://n9.cl/eak0

Félix, M. (2020). Liderazgo transformacional y clima laboral en la Institución Educativa Politécnico Nacional del Callao, 2020 (Tesis de maestría). Universidad César Vallejo, Lima, Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/49082

Gomez, E., Isase, V., Poma, M. y Menacho, A. (2020). Aprendizaje colaborativo virtual en el pensamiento crítico en los estudiantes del 3er grado de primaria, 2020. CIID Journal, 1(1), 346-358. https://doi.org/10.46785/ciidj.v1i1.74

Hair, J., Black, W., Babin, B. & Anderson, R. (2014). Multivariate Data Analysis (7th edition). Harlow, United Kingdom: Pearson Education Limited.

Hernández, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. México: McGRAW-Hill Interamericana Editores.

Limas, S. y Vargas, G. (2020). Redes sociales como estrategia académica en educación superior: ventajas y desventajas. Educación y Educadores, 23(4), 559-574. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.4.1

Lim, S. & Park, T. (2011). The declining association between earnings and returns: Diminishing value relevance of earnings or noisier markets? Management Research Review, 34(8), 947-960.

Mendoza, M. y Ortiz, C. (2006). El Liderazgo Transformacional, Dimensiones e Impacto en la Cultura Organizacional y Eficacia de las Empresas. Revista de la Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 14(1), 118-134. https://www.redalyc.org/pdf/909/90900107.pdf

Ojeda, E. (2018). Liderazgo transformacional y calidad educativa de la institución educativa César Vallejo del Distrito de Oropesa – Quispicanchi – Cusco 2017 (Tesis de maestría). Universidad César Vallejo, Trujillo, Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/34172

Page, T. & Thorsteinsson, G. (2017). Using Virtual Tools to Support Collaborative Learning in Design Education. Journal of Educational Technology, 14(2), 6-19. https://doi.org/10.26634/jet.14.2.13714

Pérez, P. (2018). Liderazgo pedagógico y comunidades de aprendizaje en Instituciones Educativas, Red 11, UGEL 05, San Juan de Lurigancho – 2018 (Tesis de maestría). Universidad César Vallejo, Lima, Perú. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/25691

Pérez, V. (2017). Liderazgo pedagógico y transformacional para optimizar el desempeño profesional docente en la Institución Educativa N° 60050 República de Venezuela de la ciudad de Iquitos-2017 (Tesis de maestría). Universidad Nacional Pedro Ruíz Gallo, Lambayeque, Perú. https://repositorio.unprg.edu.pe/handle/20.500.12893/7032

Rodríguez, Y. (2019). Aprendizaje colaborativo en entornos virtuales (Tesis de maestría). Universidad Andina Simón Bolívar, Quito, Ecuador. https://n9.cl/tt8yo

Rojas, O., Vivas, A., Mota, K. y Quiñonez, J. (2020). El liderazgo transformacional desde la perspectiva de la pedagogía humanista. Sophia, colección de Filosofía de la Educación, 28(1), 237-262. https://doi.org/10.17163/soph.n28.2020.09

Salvatierra, A. (2020). Propiedades de un instrumento de recolección de información: la validación y la confiabilidad. Publicación independiente.

Sánchez, H., Reyes, C. y Mejía, K. (2018). Manual de términos en investigación científica, tecnológica y humanística. Lima, Perú: Universidad Ricardo Palma.

Siemens, G. (2006). Knowing Knowledge. https://n9.cl/zc9rp

Tüzün, H., Bilgiç, H. & Elçi, S. (2019). The Effects of 3D Multi-User Virtual Environments on Collaborative Learning and Social Presence. International Electronic Journal of Elementary Education, 11(3), 221-231. http://dx.doi.org/10.26822/iejee.2019349247

Villa, A. (2019). Liderazgo: una clave para la innovación y el cambio educativo. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 301-326. https://doi.org/10.6018/rie.37.2.365461

Whalley, R. & Barbour, M. (2020). Collaboration and Virtual Learning in New Zealand Rural Primary Schools: A Review of the Literature. Turkish Online Journal of Distance Education, 21(2), 102-125. https://doi.org/10.17718/tojde.727983