THE PARTICIPATORY ACTION RESEARCH FOR THE COMMUNITY ORGANIZATIONIN GUADALUPE, JIMENEZ MUNICIPALITY

Main Article Content

Ana Jacqueline Urrego
http://orcid.org/0000-0002-4799-7931
Morelia Rodríguez
http://orcid.org/0000-0003-0231-4225

Abstract

The groups formed in participation and committed to social action, configure a cadre capable of making decisions that envision solutions to community problems. Due to this, an investigation was carried out whose purpose was to propose the participatory action research for the community organization in Guadalupe, Municipio Jiménez. The academic support was based on the critical theory of Carr and Kemmis and aspects of action research reviewed by Elliot. The study was framed in the sociocritical paradigm with the use of the Participatory Action Research method. The evidence was gathered through qualitative techniques: participant observation, unstructured interview, and discussion group. The information was analyzed with the Glater model. The findings allowed to recognize that the participants with the community generated in the social actors the need to organize themselves, to change their reality about the woodwork, starting from their resources and from popular knowledge. Knowledge that by means of the research process was being explained, increased and got  structured by the actions of artisans. Situations in which the research team was simply a copartner in the development of a methodology that supports the construction of an action strategy for change.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Urrego, A. J., & Rodríguez, M. (2019). THE PARTICIPATORY ACTION RESEARCH FOR THE COMMUNITY ORGANIZATIONIN GUADALUPE, JIMENEZ MUNICIPALITY. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 8, 25-37. https://doi.org/10.37135/chk.002.08.04
Section
RESEARCH ARTICLES

How to Cite

Urrego, A. J., & Rodríguez, M. (2019). THE PARTICIPATORY ACTION RESEARCH FOR THE COMMUNITY ORGANIZATIONIN GUADALUPE, JIMENEZ MUNICIPALITY. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 8, 25-37. https://doi.org/10.37135/chk.002.08.04

Share

References

Aguilar Idáñez, M. J. (2006). Participación comunitaria en salud: balance crítico sobre los consejos de salud y otras experiencias participativas en Atención Primaria. Revista Comunidad, (9). Recuperado de http://www.pacap.net/es/publicaciones/pdf/comunidad/9/documentos-3.pdf

Bisquerra, R. (1996). Métodos de Investigación Educativa. Barcelona, España: Grupo Editorial Ceac.

Carr, W. & Kemmis, S. (1988). Teoría Crítica de la enseñanza. Barcelona, España: Ediciones Martínez Roca S.A.

Castellanos Ramírez, L. (2016). Desarrollo rural: caso vereda Requilina en la localidad de Usme, Bogotá Colombia. Chakiñan, (1), 93-100. Recuperado de http://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/14/11

Castillo, E. (2003). Lo científico de la investigación cualitativa: viejos dilemas, nuevas posturas. Nómadas,(18),46-53. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/237022368_Lo_cientifico_de_la_investigacion_cualitativa_viejos_dilemas_nuevas_posturas

Damiani, L. (1977). Epistemología y Ciencia en la Modernidad. Caracas, Venezuela: Ediciones de la Biblioteca de la Universidad Central de Venezuela.

Durston, J. & Miranda, F. (2000). Experiencias y metodología de la investigación participativa. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/6023/6/S023191_es.pdf

Elliot, J. (2000). La investigación acción en la escuela. Madrid, España: Morata.

Fals Borda, O. & Anisur Rahman, M. (1991). Acción y conocimiento. Colombia: CINEP.

González de Flores, G. & Hernández Gil, T. (2000). Análisis e Interpretación de la información en la Investigación Cualitativa. Barquisimeto, Venezuela: UPEL- IPB, Subdirección de Extensión Oficina de Promoción y Difusión.

Latorre, A. (2007). La investigación- acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona, España: Grao.

Martí, J. (2012). La investigación – acción participativa. Estructura y fases. Recuperado de: http://www.redcimas.org/wordpress/wp-content/uploads/2012/08/m_JMarti_IAPFASES.pdf

Mejía, A. (2004). La Participación Ciudadana. Caracas, Venezuela: Biblioteca Básica Temática. Taller de diseño gráfico, ONAC.

Murcia Florián, J. (1992). Investigar para cambiar. Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Naranjo Borja, E., Abad Merchán, A. & Ramos, V. (2018). Factores culturales de logro del sistema de producción comunitaria de la Parroquia Salinas en la Provincia de Bolívar, Ecuador. Chakiñan, (6), 136-148.Recuperado de http://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/208/151

Rodríguez Gómez, G., Gil Flores, J. & García Jiménez, E. (1996). Metodología de la Investigación Cualitativa. Málaga, España: Ediciones Aljibe.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2000). Políticas de investigación. Consejo Universitario. Caracas, Venezuela: FEDEUPEL.