Integración lingüística en la enseñanza del inglés en Colombia mediante el aprendizaje basado en proyectos
Main Article Content
Abstract
A lo largo de la historia de la educación colombiana, la adquisición del idioma inglés como lengua extranjera (LE) ha sido un proceso de gran complejidad que ignora las necesidades de los estudiantes y resta importancia al aporte de las metodologías y estrategias utilizadas por docentes para desarrollar un adecuado aprendizaje. Así, se presenta un artículo de reflexión, producto de un proceso de investigación desarrollado en el grado cuarto de primaria de una escuela pública colombiana, que permite el análisis de las deficiencias en los procesos educativos, y que da a conocer una perspectiva crítica y analítica, de la integración de las cuatro habilidades lingüísticas (lectura, escritura, habla y escucha), en la enseñanza de la LE, a través del Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP), como modelo educativo para generar un adecuado proceso adquisitivo en los estudiantes; estimulándose el pensamiento crítico a temprana edad, fortaleciéndose el aprendizaje autónomo, la necesidad de investigación, análisis y resolución de problemas, mientras se fortalece la capacidad de aprendizaje del idioma de forma competente e integral.
Downloads
Article Details
Responsibility of the authors:
The authors are responsible for the ideas and data collected in the manuscripts. They are additionally accountable for the fidelity of the information, the correction of the citations, the right to publish any material included in the text, and the presentation of the manuscript in the format required by the Journal (WORD template). A manuscript forwarded to CHAKIÑAN must not have been published before, nor must it have been submitted to another means of publication.
Copyright:
Published articles do not necessarily compromise the viewpoint of the CHAKIÑAN JOURNAL. The Journal is aligned to the policy of the licence de Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Each author retains the right to the paper published in the Chakiñan journal.
Privacy statement
The personal data and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated by the publication and will not be available for any other purpose or person.
How to Cite
Share
References
- Arantes do Amaral, J. A., Gonçalves, P., & Hess, A. (2015). Creating a Project-Based Learning Environment to Improve Project Management Skills of Graduate Students. Journal of Problem Based Learning in Higher Education, 3(2), 120-130.
- Bell, S. (2010). Project-based learning for the 21st century: Skills for the future. The Clearing House, 83(2), 39-43.
- Chen, I. J., Chang, Y. H., & Chang, W. H. (2016). I Learn What I Need: Needs Analysis of English Learning in Taiwan. Universal Journal of Educational Research, 4(1), 1-5.
- Córdoba Zúñiga, E. (2016). Implementing Task-Based Language Teaching to Integrate Language Skills in an EFL Program at a Colombian University. Profile Issues in TeachersProfessional Development, 18(2), 13-27.
- Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
- Genesee, F. (1994). Integrating language and content: Lessons from immersion. Center for Research on Education, Diversity & Excellence.
- Gardner, H. (1998). Inteligencias múltiples. Barcelona: Paidós.
- Hinkel, E. (2010). Integrating the four skills: Current and historical perspectives. In Robert B. Kaplan, editor, Oxford Handbook in Applied Linguistics, 2nd edition. Oxford University Press, New York, 110-126.
- Li, C. (2009). A research on second language acquisition and college English teaching. English Language Teaching, 2(4), 57.
- Ministerio de Educación Nacional (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguas Extranjeras: inglés. Bogotá: Imprenta Nacional.
- Ministerio de Educación Nacional (2014). Programa Nacional de Inglés. 2015-2025: Colombia very well. Bogotá: Imprenta Nacional.
- Ministerio de Educación Nacional (2016). Mallas de Aprendizaje de Inglés para transición a quinto de primaria. Bogotá: Imprenta Nacional.
- Morales Rios, S., & Ferreira Cabrera, A. (2008). La efectividad de un modelo de aprendizaje combinado para la enseñanza del inglés como lengua extranjera: estudio empírico. RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada, 46(2), 95-118.
- Nunan, D. (1991). Language teaching methodology (Vol. 192). New York: Prentice Hall.
- Pagander, L. & Read, J. (2014). Is Problem-Based Learning (PBL) An Effective Teaching Method?: A Study Based on Existing Research.
- Patiño Loaiza, J. P. (2012). A case study of an effective english teacher from a public high school in Pereira (Bachelor's thesis), Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.
- Peñafiel Mercado, I. D., Mercado Pérez, R. S., & Petro Romero, V. (2015). Las flashcards como estrategia didáctica en el proceso de aprendizaje de vocabulario de inglés en estudiantes de 2° grado de la Institución Educativa Normal Superior de Sincelejo (Doctoral dissertation).
- Rodríguez-Sandoval, E., Vargas-Solano, É. M., & Luna-Cortés, J. (2010). Evaluación de la estrategia “aprendizaje basado en proyectos”. Educación y educadores, 13(1).
- Shiraz, M. P., & Larsari, E. E. (2014). The Effect of Project-Based Activities on Intermediate EFL Students' Reading Comprehension Ability. Journal of Effective Teaching, 14(3), 38-54.
- Su, Y. C. (2007). Students’ changing views and the integrated-skills approach in Taiwan’s EFL college classes. Asia Pacific Education Review, 8(1), 27-40.
- Sun, C. (2015). The Cultivation of Cross-cultural Communication Competence in Oral English Teaching Practice. English Language Teaching, 8(12), 7.
- Tsiplakides, I., & Fragoulis, I. (2009). Project-Based Learning in the teaching of English as a foreign language in Greek primary schools: From theory to practice. English Language Teaching, 2(3), 113.
- Vernier, S., Barbuzza, S., Giusti, S. D., & Moral, G. D. (2008). The five language skills in the EFL classroom. Nueva Revista de Lenguas Extranjeras, 10, 263-291.
- Wallace, T., Stariha, W. E., & Walberg, H. J. (2004). Teaching speaking, listening and writing (No. 14). Belgium: International Academy of Education.