REDESIGN OF VISUAL IDENTITY FOR SMALL BUSINESSES IN COTOPAXI, ECUADOR
Main Article Content
Abstract
In the rural neighborhoods of Ecuador, grocery stores or general stores have a visual identity that reflects the idiosyncrasy of their owners and compete with large urban businesses. This article analyzes the design of a visual identity based on the philosophy of small rural merchants in the rural neighborhood of Colaya Jurídica in Latacunga. It defines the elements of a commercial sign for small businesses. The research approach was qualitative, with a case study methodological design, applying the design thinking method (Lupton, 2012), and oriented to five stages: empathize, define, devise, prototype, and evaluate. The case selection was based on the consent of a merchant who opted to redesign her business identity in response to a call for participants interested in supporting entrepreneurship. The results describe the process of redesigning the identity of the small grocery store, detail the elements considered for the study, reflect on the design of the visual brand for popular stores in the rural sector, and identify some reasons for the lack of interest in the creation of stylized signs and the lack of professional design.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Responsibility of the authors:
The authors are responsible for the ideas and data collected in the manuscripts. They are additionally accountable for the fidelity of the information, the correction of the citations, the right to publish any material included in the text, and the presentation of the manuscript in the format required by the Journal (WORD template). A manuscript forwarded to CHAKIÑAN must not have been published before, nor must it have been submitted to another means of publication.
Copyright:
Published articles do not necessarily compromise the viewpoint of the CHAKIÑAN JOURNAL. The Journal is aligned to the policy of the licence de Creative Commons Reconocimiento-No comercial 4.0 Internacional (CC BY-NC 4.0). Each author retains the right to the paper published in the Chakiñan journal.
Privacy statement
The personal data and email addresses entered in this magazine will be used exclusively for the purposes stated by the publication and will not be available for any other purpose or person.
How to Cite
Share
References
Abimbola, T., & Kocak, A. (2007). Brand, organization identity and reputation SMEs as expressive organizations: A resources‐based perspective. Qualitative Market Research, 10(4), 416-430. https://n9.cl/mgugl
Ávalos, C. (2010). La marca: identidad y estrategia. Editorial La Crujía.
Berthon, P., Ewing, M. T., & Napoli, J. (2008). Brand Management in Small to Medium-Sized Enterprises*. Journal of Small Business Management, 46(1), 27-45. https://n9.cl/vxjjq
Bueno, M. (2018). La importancia de un logotipo. Boletín de la Sociedad de Pediatría de Aragón, la Rioja y Soria, 48(2), 37. https://n9.cl/5wbbfm
Caldevilla, D. (2009). La importancia de la Identidad Visual Corporativa. Vivat Academia, (103), 1-26. https://n9.cl/atbgt
Carpio, M. A., Hancco, M., Limache, C., & Flores. (2019). Estrategias del marketing viral y el posicionamiento de marca en los restaurantes turísticos de la Región de Puno. COMUNI@CCIÓN: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 10(1), 70-80. https://n9.cl/sgiss
Cepeda-Palacio, P. S. (2014). Alcances actuales del concepto de marca. Un estudio comparativo, en la historia. Entramado, 10(2), 128-142. https://n9.cl/7p6s8k
Cháves, N. (2008). La imagen corporativa, teoría y metodología de la identificación institucional. Gustavo Gili Editorial S. A. https://n9.cl/wcr91
Cháves, N. (2015). La marca: señal, nombre, identidad y blasón. Eme, (3), 41-59. https://n9.cl/k1ntu
Costa, J. (2014). El DirCom hoy: dirección y gestión de la comunicación en la nueva economía. Costa Punto Com.
Harada, E. (2014). Logotipos, isotipos, imagotipos e isologos: una aclaración terminológica. Mixcoac. De la academia a la sociedad, 11(2), 36-47. https://n9.cl/vsr0ag
Hoyos, R. (2016). Branding: el arte de marcar corazones. Ecoe Ediciones.
Laica, M. & Naranjo, V. (2019). Rediseño de rótulos de peluquerías del cantón Latacunga barrio La Merced [Tesis de pregrado, Universidad Técnica de Cotopaxi]. Repositorio institucional. https://n9.cl/luo8ce
Lupton, E. (ed.) (2012). Intuición, acción, creación. Editorial GG.
Macossay, J., Abreu, S., Cabrera, E., & Castro, M. (2013). Estudio de mercado de social media como estrategia de mercadotecnia para las PYMES de la región ríos de Tabasco. En M. Ramos, & V. Aguilera (ed.), Ciencias administrativas y sociales (pp. 1-12). ECORFAN. https://n9.cl/e70ji
Naranjo, V. L., & Lozano, R. I. (2023). Producciones tecnopopulares y hegemonía sociovisual en gráficas comerciales de Cotopaxi (Ecuador) y Tampico (México). Revista Kepes, 20(27), 171-201. https://n9.cl/zs5wv
Puelles, J. R. (2014). Fidelización de marca a través de redes sociales: Caso del Fan-page de Inca Kola y el público adolescente y joven [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Repositorio institucional. https://n9.cl/m67gf
Remilien, E., Sánchez, M., Hernández, J. H., Servín, R., & Carranza, I. (2018). Perfiles de creación de microempresas en las zonas rurales: El caso de Santa Bárbara Almoloya, Cholula, Puebla. Agricultura, Sociedad y Desarrollo, 15(1), 29-45. https://n9.cl/m14e8
Rios, B. P., Vaca, C., Valero, C. P., & Jiménez, J. (2020). Estrategias asociadas al concepto de publicidad popular en las plazas de mercado de la ciudad de Bogotá, Colombia. Brazilian Journal of Development, 6(9), 69492-69506. https://n9.cl/z324y
Salazar, H. D. (2024). Manifestaciones culturales en la publicidad popular: un estudio de la gráfica comercial en el cantón Rumiñahui. Revista Imaginario Social, 7(3), 260-271. https://n9.cl/sijae
Samara, T. (2008). Los elementos del diseño. Manual de estilo para diseñadores gráficos. Editorial Gustavo Gili.