ANXIETY AND EFL LEARNING: PODCASTING AS A DIDACTIC PROPOSAL IN ACTION-RESEARCH

Main Article Content

Nataly Estefany Oñate Gallegos
https://orcid.org/0009-0002-6703-6430
Carmen Claudia Acuña Zúñiga
https://orcid.org/0000-0001-6659-3556

Abstract

This study examines the influence of using and creating podcasts on students' anxiety levels and their English-speaking skills. The study, conducted with eleventh-grade students in a private school in Chile during 2021–2022, utilized a podcast plan model within the action research methodology. Data collection involved the use of the Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) to measure students’ anxiety levels, a rubric to assess the quality of their English-speaking skills when using podcasts, and a semi-structured interview. The key findings reveal that the use and creation of podcasts positively influence language learning, leading to reduced anxiety levels and improved pronunciation and fluency in students' speaking skills. Importantly, the process of creating podcasts fosters a sense of collaboration among students, highlighting the interconnected nature of their learning experiences. The study underscores the importance of affective factors such as motivation, self-confidence, and anxiety in learning a foreign language, and emphasizes the need for the teaching and learning process to prioritize the development of communication skills.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Oñate Gallegos, N. E., & Acuña Zúñiga, C. C. (2024). ANXIETY AND EFL LEARNING: PODCASTING AS A DIDACTIC PROPOSAL IN ACTION-RESEARCH. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities. https://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/1137
Section
RESEARCH ARTICLES
Author Biographies

Nataly Estefany Oñate Gallegos, Colegio Concepción

Profesora de Inglés. Los Ángeles Chile

Carmen Claudia Acuña Zúñiga, Universidad de Concepción

Universidad de Concepción, Escuela de Educación, Dpto. de Teoría, Política y Fundamentos de la Educación. Los Ángeles, Chile

How to Cite

Oñate Gallegos, N. E., & Acuña Zúñiga, C. C. (2024). ANXIETY AND EFL LEARNING: PODCASTING AS A DIDACTIC PROPOSAL IN ACTION-RESEARCH. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities. https://chakinan.unach.edu.ec/index.php/chakinan/article/view/1137

Share

References

Agencia de la Calidad de la Educación. (2017). Informe de Resultados Estudio Nacional Inglés III medio 2017. https://n9.cl/nrnji

Cardenas, C. M., & Ramírez, A. (2021). Uso de podcast en la enseñanza de la lengua inglesa. Revista boletín REDIPE, 10(2), 144-157. https://n9.cl/96tcv

Chacón, G. Hernández, D. (2010). El efecto del filtro afectivo en el aprendizaje de una segunda lengua. Letras, 2(48), 209-225. https://n9.cl/edp1f

Chacón, C. T., & Pérez, C. J. (2011). El podcast como innovación en la enseñanza del inglés como lengua extranjera. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (39), 41-54. https://n9.cl/gieqv

Decreto 81. Reglamenta programa de fortalecimiento del aprendizaje del idioma inglés en la enseñanza básica y media de los Establecimientos educacionales. Ministerio de Educación Chile. Promulgación 16 marzo 2004. https://bcn.cl/2faao

Duxbury, J., & Tsai, L. (2010). The Effects of Cooperative Learning on Foreign Language Anxiety: A Comparative Study of Taiwanese and American Universities. Online Submission, 3(1), 3-18. https://n9.cl/cpbit

Elkhayma, R. (2020). Affective factors in foreign language education: The role of anxiety. International Journal of English Literature and Social Sciences, 5(4), 853-860. https://n9.cl/5l0i2

Fernández, M., Álvarez, E., & Reyes, K. (2023). Enseñanza del idioma inglés en educación primaria: fortalecimiento de vocabulario y pronunciación a través de podcast. Píxel-Bit. Revista de Medios y Comunicación, 8(68), 247-272. https://n9.cl/1y0l3

González, R. (2016). Inteligencia emocional y aprendizaje de una lengua extranjera: el podcast como recurso ante la ansiedad del listening [tesis de maestría, Universidad de Almería]. Repositorio institucional. https://n9.cl/zxc7fj

Gregersen, T. & Horwitz, E. (2002). Language learning and perfectionism: Anxious and non‐anxious language learners' reactions to their own oral performance. The Modern Language Journal, 86(4), 562-570. https://n9.cl/z62fl

Horwitz, E., Horwitz, M., & Cope, J. (1986). Foreign Language Classroom Anxiety. The modern Language Journal, 70(2), 125-132. https://n9.cl/qatgr

Horwitz, E. (2010). Foreign and second language anxiety. Language teaching, 43(2), 154-167. https://n9.cl/mg519p

Kalan, M. (2007). Las dificultades lingüísticas y afectivas de la expresión oral en clase y en la vida real. En Las destrezas orales en la enseñanza del español L2-LE: XVII Congreso Internacional de la Asociación del Español como lengua extranjera (ASELE). Logroño, 27-30 de septiembre de 2006 (pp. 981-996). Universidad de La Rioja. https://n9.cl/5a0b2c

Krashen, S. (1982). Principles and practice. Learning, 46(2), 327-69. https://n9.cl/i3eaz

Latorre, A. (2003). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Graó.

Lee, M., McLoughlin, C., & Chan, A. (2008). Talk the talk: Learner‐generated podcasts as catalysts for knowledge creation. British Journal of Educational Technology, 39(3), 501-521. https://n9.cl/mubs2m

Ministerio de Educación (2019a). Idioma Extranjero Inglés. Ministerio de Educación.

Ministerio de Educación (2019b). Bases Curriculares de 3 y 4 medio. Unidad de Currículum y Evaluación. Ministerio de Educación.

Moreno, K. (2017). Factores emocionales que influyen en filtro afectivo de los estudiantes de inglés como idioma extranjero, una revisión sistemática. Espirales, 1(4), 31-42. https://n9.cl/nglre

Muñoz, R., & Correa, R. (2023). Relación entre motivación y rendimiento académico de estudiantes en el idioma inglés. Logos (La Serena), 33(2), 490-509. https://n9.cl/866msl

Oñate, N. (2022). El podcast como herramienta didáctica de aprendizaje del inglés para reducir los niveles de ansiedad en la producción oral [tesis de maestría, Universidad de Concepción]. Repositorio institucional. https://n9.cl/yuzchd

Perry, S. (2024). Podcasting as a form of assessment: increasing student motivation in academic English-speaking assessment. Language Testing in Asia, 14(1), 15. https://n9.cl/1lmsh

Rodríguez, C. (2015). Competencias comunicativas en idioma inglés: La influencia de la gestión escolar y del nivel socioeconómico en el nivel de logro educativo en L2-inglés. Perfiles educativos, 37(149), 74-93. https://n9.cl/0e2kv

Sánchez, J. (2013). Qué dicen los estudios sobre el Aprendizaje Basado en Proyectos. Actualidad pedagógica, 1-4. https://n9.cl/1ehs

Santiago, R., & Bárcena, E. (2016). El potencial del podcast como recurso didáctico para el desarrollo de las destrezas orales de segundas lenguas con dispositivos móviles. Porta Linguarum: revista internacional de didáctica de las lenguas extranjeras, (1), 61-72. https://n9.cl/81ee6

Torres, H. (2016). Panorama histórico sobre la enseñanza de lenguas extranjeras en Chile. Lenguas Modernas, (47), 115-135. https://n9.cl/kvqnn

Vera, J. (2011). Idiomas, podcasting y aprendizaje colaborativo: un terceto que suena bien. Revista de investigación e innovación en la clase de idiomas, (20) 95-101. https://n9.cl/v1vo8d