CONDITION AND QUALITY OF SPIRITUAL LIFE IN ADOLESCENT STUDENTS

Main Article Content

Ever Cieza Tello
https://orcid.org/0000-0001-6591-1006
Karina Grisel Quiroz Burga
https://orcid.org/0000-0002-5314-1590
Vitalia Judith Rodas Vértiz
https://orcid.org/0000-0001-6572-2301
José Eduardo Maguiña Vizcarra
https://orcid.org/0000-0003-4951-3934

Abstract

The presence of moral values and spiritual practice are highly significant aspects in the life of any young person, serving as safeguards against potential behavioral issues. This study analyzed conceptual approaches as to the quality of spiritual life in adolescent students. To this end, a systematic review was carried out in the WoS, Scopus and SciELO databases by following the PRISMA method. As an outcome of this enquiry, 21 papers showcased a close relationship among the beliefs, values, emotional expressions of adolescents and their psychological well-being. Young people who felt closely connected to their spiritual side had better levels of happiness in different areas of their lives: personal satisfaction, a deeper sense of purpose and healthier interpersonal relationships. Cultural factors, religious traditions and social norms significantly had a big impact on how young people thought about and understood their spiritual dimension too. In conclusion, it is necessary to recognize that the connection with the spiritual dimension can really help young people feel better emotionally and mentally. Likewise, the cultural and social context in which adolescents operate must be taken into account for a deeper understanding of their spirituality.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cieza Tello, E., Quiroz Burga , K. G., Rodas Vértiz, V. J., & Maguiña Vizcarra, J. E. (2024). CONDITION AND QUALITY OF SPIRITUAL LIFE IN ADOLESCENT STUDENTS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 23, 304-326. https://doi.org/10.37135/chk.002.23.14
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Ever Cieza Tello, Universidad César Vallejo, Perú

Universidad César Vallejo, Lima, Perú

Karina Grisel Quiroz Burga , Universidad César Vallejo, Perú

Doctorando y Maestro en Administración de la Educación- Universidad César Vallejo

Vitalia Judith Rodas Vértiz, Universidad César Vallejo, Perú

Doctorando y Maestro en Administración de la Educación- Universidad César vallejo

José Eduardo Maguiña Vizcarra, Universidad César Vallejo, Perú

Docente a tiempo parcial, Doctor en Ciencias de la Educación - Universidad César Vallejo; Magister en Administración y Gestión de Instituciones Educativas - Facultad de Teología Pontificia y Civil de Lima; Magister en Psicología Educativa - Universidad César Vallejo; Magister en Gestión Pública – Universidad César Vallejo y Bachiller en Educación en Ciencias Religiosas y Lengua y Literatura - Universidad Marcelino Champagnat

How to Cite

Cieza Tello, E., Quiroz Burga , K. G., Rodas Vértiz, V. J., & Maguiña Vizcarra, J. E. (2024). CONDITION AND QUALITY OF SPIRITUAL LIFE IN ADOLESCENT STUDENTS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 23, 304-326. https://doi.org/10.37135/chk.002.23.14

Share

References

Alarcón, E. (2023). Avanzando hacia el desarrollo íntegro de la persona: aproximación al concepto de inteligencia espiritual. Human Review, Revista Internacional de Humanidades, 18(5), 1-9. https://doi.org/10.37467/revhuman.v18.4898

Andrade, T. (2022). Situación espiritual y social: base para construir un proyecto de vida en la adolescencia. Hojas y hablas, 23, 110-127. https://n9.cl/ojgmu

Arnold, M. (2017). Supporting Adolescent Exploration and Commitment: Identity Formation, Thriving, and Positive Youth Development. Journal of Youth Development, 12(4), 1-15. https://doi.org/10.5195/jyd.2017.522

Baeza, J. (2022). Jóvenes y religión: una revisión sistemática cualitativa de datos disponibles en algunos países de América Latina. Revista Temas Sociológicos, 31, 205-234. https://doi.org/10.29344/07196458.31.3183

Bolaños, R. (2022). La familia para la contemporaneidad. En: F. Aguilar (Coord.), Genealogía de la familia, (pp. 97-120). Abya-Yala. https://n9.cl/yvdsm

Brizuela, G., González, C., & González, Y. (2021). La educación en valores desde la familia en el contexto actual. Medisan, 25(04), 982-1000. https://n9.cl/m175r

Bueno-Castellanos, M., De Souza, M., & Posada-Bernal, S. (2020). Espiritualidad y estilos de vida. Cuestiones Teológicas, 47(108), 102-118. https://n9.cl/0t8g5l

Calò, L. N. (2022). Métricas de impacto y evaluación de la ciencia. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 39(2), 236-40. https://n9.cl/zd0rd

Cardona, D., & Agudelo, H. (2007). Satisfacción personal como componente de la calidad de vida de los adultos de Medellín. Rev. salud pública, 9(4), 541-549. https://n9.cl/i6li8

Chai, P., & Lim, K. (2020). Psychological Resilience as an Emergent Characteristic for Well-Being: A Pragmatic View. Gerontology, 66(5), 476-483. https://n9.cl/j9a4r

Codina, L., Morales-Vargas, A., Rodríguez, R., & Pérez-Montoro, M. (2020). Uso de Scopus y Web of Science para investigar y evaluar en comunicación social: análisis comparativo y caracterización. index.comunicación, 10(3), 235-261. https://n9.cl/oo60j

Duche, A., Quispe, F., Aguilar, O., & Cortez, L. (2020). Transición secundaria-universidad y la adaptación a la vida universitaria. Revista de Ciencias Sociales, 26(3), 244-258. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7565479

Dwidiyanti, M., Yuli, D., Munif, B., & Fahmi, A. (2022). Increasing adolescents’ religiosity and resilience through Islamic spiritual mindfulness. Gaceta Médica de Caracas, 130(Supl. 1), S206-S215. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_gmc/article/view/23908

Forcadell-Díez, L., Bosch-Arís, M., Espinel-Flores, V., Abiétar, D., Puig-Barrachina, V., Juárez, G., & Pérez, G. (2023). Evaluación de la formación a profesorado para promover relaciones saludables y equitativas: ¿transformar o reproducir? Gaceta Sanitaria, 37, 102338. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2023.102338

Gaete, J., Olivares, E., Godoy, M., Cárcamo, M., Montero-Marín, J., Hendricks, C., & Araya, R. (2021). Adolescent Lifestyle Profile-Revised 2: validity and reliability among adolescents in Chile. Journal de Pediatria, 97(1), 52-60. https://doi.org/10.1016/j.jped.2019.11.005

Gallardo-Vergara, R., Silva-Maragaño, P., & Castro-Aburto, Y. (2022). Los efectos negativos de la religiosidad-espiritualidad en la salud mental: una revisión bibliográfica. Revista Costarricense de Psicología, 41(1), 43-64. https://doi.org/10.22544/rcps.v41i01.03

Garassini, M. (2022). Psicología positiva y comunicación no violenta. Editorial El Manual Moderno.

González-Chordá, V. M. & Valero Chillerón, M. (2021). Las fases de una investigación. En P. R. López, M. J. Rodríguez, & C. Ropero (eds.), Metodología de la investigación: de lector a divulgador (pp. 26-34). Universidad de Almería. https://n9.cl/fg140k

Hardy, S., Nelson, J., Moore, J., & King, P. (2019). Processes of Religious and Spiritual Influence in Adolescence: A Systematic Review of 30 Years of Research. Journal of Research on Adolescence, 29(2), 254-275. https://doi.org/10.1111/jora.12486

Jaimes-Valencia, M. L., Saavedra-Rey, Y., Rincón-Pabón, L. T., Arguello-Duarte, J. F., Fajardo-Natez, S., & Piratoba-Hernández, B. (2021). Percepción de los padres acerca del estado de salud y bienestar de sus hijos adolescentes de 15 a 18 años. MedUNAB, 24(2), 203-219. https://doi.org/10.29375/01237047.3738

Jirásek, I. (2023). Spiritual literacy: non-religious reconceptualisation for education in a secular environment. International Journal of Children´s Spirituality, 28(29), 61-75. https://n9.cl/xvaq5

Latorre, A., Del Rincón, D., & Arnal, J. (2021). Bases metodológicas de la investigación educativa. Ediciones Experiencia.

Łysiak, M., Beata, Z., & Małgorzata, P. (2020). Deconversion Processes in Adolescence-The Role of Parental and Peer Factors. Religions, 11(664), 1-15. https://n9.cl/wiwz8

López, N. (2021). Hacia una generación de políticas para el desarrollo integral de las y los adolescentes de América Latina. Documentos de Proyectos (LC/TS.2021/128). Cepal.

Marín-Juarros, V. (2022). La revisión sistemática en la investigación en Tecnología Educativa: observaciones y consejos. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 13, 62-79. https://doi.org/10.6018/riite.533231

Martín, A., & Isidro, A. I. (2023). Sakura. La comunidad religiosa como factor protector antes el suicidio. Revista INFAD de Psicología, 2(1), 167-180. https://n9.cl/l2nps

Martínez, R., Palma, A., & Velásquez, A. (2020). Revolución tecnológica e inclusión social: reflexiones sobre desafíos y oportunidades para la política social en América Latina. Editorial Cepal. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45901

Michaelson, V., King, N., Inchley, J., Currie, D., Brooks, F., & Pickett, W. (2019). Domains of spirituality and their associations with positive mental health: a study of adolescents in Canada, England and Scotland. Preventive Medicine, 125, 12-18. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2019.04.018

Miranda-Rodríguez, R., & García-Méndez, M. (2021). Modelo sociocultural del dominio moral en adolescentes mexicanos. Acta Colombiana de Psicología, 24(2), 69-79. https://doi.org/10.14718/acp.2021.24.2.7

Natonis, H., Leobisa, J., Sitopu, R., Udju, A., & Banamtuan, M. (2022). An analysis of patterns and values of humanist Christian Religious Education. Pharos Journal of Theology, 104(1), 1-14. https://doi.org/10.46222/pharosjot.1048

Núñez, R. (2013). Espiritualidad e identidad adolescencial. Revista Medellín, 39(154), 251-268. https://n9.cl/koa7b

Nuñez, Z., & Real, J. (2020). Factores de personalidad y estilos de comunicación en parejas de grupos parroquiales en Lima. CASUS, 5(3), 169-181. https://n9.cl/2n15j

Oñate, M. (2020). Religiosidad, espiritualidad, satisfacción con la vida y afecto positivo y negativo en adultos emergentes [tesis de doctorado, Pontificia Universidad Católica Argentina]. Repositorio Institucional UCA. https://n9.cl/kppev

Oñate, M., Mesurado, B., & Rodríguez, L. (2022). Análisis psicométrico de la Escala de Experiencias Espirituales Diarias en adolescentes y jóvenes argentinos. Actualidades en Psicología: AP, 36(133), 27-41. https://doi.org/10.15517/ap.v36i133.47218

Page, M., McKenzie, J., Bossuyt, P., Boutron, I., Hoffmann, T., Mulrow, C., Shamseer, L., Tezslaff, J., Akl, E., Brennan, S., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J., Hróbjartsson, A., Lalu, M., Li, T., Loder, E., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., ... Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. International Journal of Surgery, 88. https://n9.cl/5r13c

Pardal-Refoyo, J., & Pardal-Peláez, B. (2020). Anotaciones para estructurar una revisión sistemática. Revista ORL, 11(2), 155-160. https://doi.org/10.14201/orl.22882

Parker, J., Haskins, N., Lee, A., Hailemeskel, R., & Adepoju, O. (2021). Black adolescents’ perceptions of COVID-19: Challenges, coping, and connection to family, religious, and school support. School Psychology, 36(5), 303-312. https://doi.org/10.1037/spq0000462

Pearce, L., Uecker, J., & Denton, M. (2019). Religion and Adolescent Outcomes: How and Under What Conditions Religion Matters. Annual Reviews of Sociology, 45, 201-22. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-073117-041317

Pérez, K. (2022). Influencia del estado emocional en el bajo rendimiento académico de los adolescentes. Revista Estudios Psicológicos, 2(3), 7-21. https://n9.cl/4e2qn

Posada-Bernal, S., Castaneda-Cantillo, A. E., & De Souza-Martins, M. (2021). Resiliencia, estilos de vida y manejo del tempo en jóvenes universitarios de Colombia, ante la pandemia Covid-19. Motricidades Revista da Sociedade de Pesquisa Qualitativa em Motricidade Humana, 5(2), 196-212. https://doi.org/10.29181/2594-6463-2021-v5-n2-p196-212

Saldías-Ortega, F., & Moyano-Díaz, E. (2023). Influencia de la espiritualidad y religiosidad sobre la felicidad en adultos mayores. Psykhe, 32(2), 1-18. https://n9.cl/ef8ksa

San Román, S., Martínez, A., Zurita, F., Chacón, R., Puertas, P., & González, G. (2019). Capacidad de resiliencia según tendencia religiosa y género en universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 21(e15), 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e15.2016

Sarrazin, J. (2021). La relación entre religión, espiritualidad y salud: una revisión crítica desde las ciencias sociales. Hallazgos, 18(36), 409-442. https://doi.org/10.15332/2422409x.5232

Stukova, E., Byankina, L., Manikovskaya, M., Galitsyn, S., & Byankin, V. (2023). Implementation of the principle of consciousness and activity in the process of training young sambo wrestlers as the embodiment of harmony between body and spirit. Retos, 47, 887-892. https://doi.org/10.47197/retos.v47.93487

Suárez, P., & Vélez, M. (2018). El papel de la familia en el desarrollo social del niño: una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental. Revista Psicoespaocios, 12(20), 173-198. https://doi.org/10.25057/issn.2145-2776

Torres, A., Omena, R., Walfrido, A., Gorayeb, A., & Fernández, L. (2020). Religiosidad, espiritualidad y calidad de vida en familiares de pacientes de oncología pediátrica en un hospital de referencia en el noreste de Brasil. Psicooncología, 17, 273-291. https://n9.cl/hi63v

Tvaronavičienė, M., Mazur, N., Mishchuk, H., & Bilan, Y. (2022) Quality of life of the youth: assessment methodology development and empirical study in human capital management. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 35(1), 1088-1105. https://n9.cl/yxocp

Uribe, M. (2021). Dimensión espiritual en el ser humano. Revista Universidad Católica de Oriente, 32(47), 110-133. https://doi.org/10.47286/01211463.340

Vaquero, M. (2020). Relación entre inteligencia emocional y rendimiento académico en adolescentes dentro de un centro educativo de excelencia en Sao Paulo. ESIC.

Villasís-Keever, M., Rendón-Macías, M., García, H., Miranda-Novales, M., & Escamilla-Núñez, A. (2020). La revisión sistemática y el metaanálisis como herramientas de apoyo para la clínica y la investigación. Revista Alergia México, 67(1), 62-72. https://n9.cl/j2ay9

Wilber, K. (2022). Psicología integral: Conciencia, espíritu, psicología, terapia. Aguilar Fontanar.

Yemiscigil, A., & Vlaev, I. The bidirectional relationship between sense of purpose in life and physical activity: a longitudinal study. J Behav Med, 44, 715-725. https://n9.cl/emheic

Zumárraga-Espinoza, M., & Cevallos-Pozo, G. (2022). Autoeficacia, procrastinación y rendimiento académico en estudiantes universitarios de Ecuador. Alteridad, 17(2), 277-290. https://doi.org/10.17163/alt.v17n2.2022.08