THE RUBRIC IN THE TEACHING AAND LEARNING PROCESS IN EDUCATIONAL PLATFORMS

Main Article Content

Edith María Llerena-Espinoza
https://orcid.org/0000-0002-4454-6166
Luzmila Lourdes Garro-Aburto
https://orcid.org/0000-0002-9453-9810
Angelica Norma Taipe-Poma
https://orcid.org/0000-0001-5800-8521
Saúl Rafael Ocampo-Pizarro
https://orcid.org/0000-0002-2078-9171

Abstract

Rubrics are essential tools for an objective evaluation, promote autonomous and reflective learning, key in the development of competencies. The objective of the review was to analyze the scientific literature on the use of rubrics to assess students through virtual educational platforms at different levels and careers in educational institutions and their impact on the teaching and learning process in the period 2018-2022. A systematic review was conducted under PRISMA guidelines. Databases such as Scopus, Web of Science, SciELO and Science Direct were consulted, initially identifying 127 articles. Using strict inclusion and exclusion criteria, focusing on relevance, methodological quality and timeliness, 19 articles were selected for detailed analysis. The results showed a significant increase in research on rubrics at different educational levels and a growing interest in their use as formative assessment tools. It was concluded that rubrics are fundamental for a dynamic, active and directed interaction in the educational process, promoting autonomous and reflective learning that contributed to the development of competencies. The review provides a comprehensive understanding of the current status and effectiveness of rubrics in virtual education.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Llerena-Espinoza, E. M., Garro-Aburto, L. L., Taipe-Poma, A. N., & Ocampo-Pizarro, S. R. (2024). THE RUBRIC IN THE TEACHING AAND LEARNING PROCESS IN EDUCATIONAL PLATFORMS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 23, 288-303. https://doi.org/10.37135/chk.002.23.13
Section
REVIEW ARTICLES
Author Biographies

Edith María Llerena-Espinoza, Universidad Enrique Guzman y Valle, Perú

Doctorando en Cienicas de Educación en la Universidad Cesar Vallejo" con más de 20 años de experiencia profesional he participado de eventos nacionales relacionados a la educación básica y superior, integrante de grupo investigación FEDU-UNE desde 2021 a la actualidad.

Luzmila Lourdes Garro-Aburto, Universidad César Vallejo, Perú

Universidad César Vallejo, Lima, Perú

Angelica Norma Taipe-Poma, Universidad Enrique Guzman y Valle, Perú

Magister en Tecnología Educativa obtenido en la Universidad Nacional de Educación “Enrique Guzmán y Valle” con más de 20 años de experiencia profesional he participado de eventos nacionales relacionados a la educación básica y superior, integrante de grupo investigación FEDU-UNE desde 2021 a la actualidad.

Saúl Rafael Ocampo-Pizarro, Universidad Cesar Vallejo, Perú

Doctorando en la Universidad Cesar Vallejo con más de 20 años de experiencia profesional he participado de eventos nacionales relacionados a la educación básica y superior, integrante de grupo investigación FEDU-UNE desde 2021 a la actualidad.

How to Cite

Llerena-Espinoza, E. M., Garro-Aburto, L. L., Taipe-Poma, A. N., & Ocampo-Pizarro, S. R. (2024). THE RUBRIC IN THE TEACHING AAND LEARNING PROCESS IN EDUCATIONAL PLATFORMS. CHAKIÑAN, Journal of Social Sciences and Humanities, 23, 288-303. https://doi.org/10.37135/chk.002.23.13

Share

References

Aliaga-Pacora, A., Juárez-Hernández, L., & Herrera-Meza, R. (2021). Diseño y validez de contenido de una rúbrica analítica socioformativa para evaluar competencias investigativas en posgrado. Apuntes Universitarios, 11(2), 62-82. https://n9.cl/m568u

Alsina, A., Ayllón, S., & Colomer, J. (2019). Validating the Narrative Reflection Assessment Rubric (NARRA) for reflective narratives in higher education. Assessment y Evaluation in Higher Education, 44(1), 155-168, https://doi.org/10.1080/02602938.2018.1486391

Araque, P., Torijano, S., & Arango, N. (2019). Diseño e implementación de rúbricas como instrumento de evaluación del curso de Química General e inorgánica para estudiantes de ingeniería. Revista EIA, 16(31), 131-143. https://doi.org/10.24050/reia.v16i31.1059

Bearman, M., & Ajjawi, R. (2021). Can a rubric do more than be transparent? Invitation as a new metaphor for assessment criteria. Studies in Higher Education, 46(2), 359-368. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1637842

Blass, L., & Irala, V. (2020). Desenho avaliativo por rubricas em disciplina multicurso: Análise de uma implementação piloto. Holos, (7), 1-24. https://doi.org/10.15628/holos.2020.9518

Bohórquez, M., & Checa, I. (2019). Desarrollo de competencias mediante ABP y evaluación con rúbricas en el trabajo en grupo en Educación Superior. Revista de Docencia Universitaria, 17(2), 197-210. https://doi.org/10.4995/redu.2019.9907

Cantera, M., Arevalo, M., García-Marina, V., & Alves-Castro, M. (2021). A Rubric to Assess and Improve Technical Writing in Undergraduate Engineering Courses. Education Sciences, 11(4), 146-166. https://doi.org/10.3390/educsci11040146

Chao, K., & Durand, M. (2019). El uso de la rúbrica como herramienta de evaluación y de retroalimentación de la expresión escrita en francés. Actualidades Investigativas en Educación, 19(3), 68-106. https://doi.org/10.15517/AIE.V19I3.38638

Ferreiro, J., & Medina, C. (2020). Una mirada a la evaluación por rúbricas a través de las TIC. Mendive. Revista de Educación, 18(1), 92-104. https://n9.cl/801mn

Kweksilber, C., & Trías, D. (2020). Rúbrica de evaluación. Usos y aprendizajes en un grupo de docentes universitarios. Páginas de Educación, 13(2), 100-124. https://n9.cl/rh3ast

Lupión, T., & Caracuel, M. (2021). Competencias Profesionales de futuros docentes de educación secundaria. Estudio de caso de la evaluación formativa promovida mediante e-Rubricas en la especialidad de Física y Química. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 25(1), 197-221. https://n9.cl/gxmeor

Miknis, M., Davies, R., & Johnson, C. S. (2020). Using rubrics to improve the assessment lifecycle: a case study. Higher Education Pedagogies, 5(1), 200-209. https://n9.cl/dhb1v

Nuere, S., & Díaz-Obregón, R. (2018). La rúbrica como herramienta de autoevaluación, proceso permanente, participativo y reflexivo para la mejora continua en la formación del alumno: un caso práctico. Arte, Individuo y Sociedad, 30(3), 657-672. https://n9.cl/p0i6z2

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetzlaff, J. M., Akl E. A., Brennan S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., McGuinness, L. A., Stewart, L. A., Thomas, J., Tricco, A. C., Welch, V. A., Whiting, P., Moher, D., Yepes-Nuñez, J. J., Urrútia, G., Romero-García, M., & Alonso-Fernández, S. (2021). Declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. Revista Española de Cardiología, 74(9), 790-799. https://n9.cl/6bcgv

Panadero, E., & Jonsson, A. (2020). A critical review of the arguments against the use of rubrics. Educational Research Review, 30, 100329-100348. https://n9.cl/yp4v0

Postmes, L., Bouwmeester, R., de Kleijn, R., & Van der Schaaf, M. (2022). Supervisors’ untrained postgraduate rubric use for formative and summative purposes. Assessment y Evaluation in Higher Education, 48(1), 41-55. https://doi.org/10.1080/02602938.2021.2021390

Romeo, M., Yepes-Baldó, M., González, V., Burset, S., Martín, C., & Bosch, E. (2022) Assessing Transversal Competences in Professional Internships: The Role of Assessment Agents. International Journal of Instruction, 15(1), 717-732. https://n9.cl/zanwwu

Uzun, N., Alici, D., & Aktas, M. (2019) Reliability of the Analytic Rubric and Checklist for the Assessment of Story Writing Skills: G and Decision Study in Generalizability Theory. European Journal of Educational Research, 8(1), 169-180. https://n9.cl/fmvi50

Vasileiadou, D., & Karadimitriou, K. (2021). Examining the impact of self-assessment with the use of rubrics on primary school students’ performance. International Journal of Educational Research Open, 2, 100031-100040. https://n9.cl/wgtpr

Velasco-Martínez, L., & Hurtado, J. (2018). Uso de rúbricas en educación superior y evaluación de competencias. Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 22(3), 183-208. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i3.7998