INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE NATIONAL UNIVERSITY OF EDUCATION OF ECUADOR

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.37135/chk.002.11.01

Palabras clave:

Cultural indicators, ICT, university, cultural equipment.

Resumen

This study is a partial advance of ongoing research whose main objective is the creation, contribution, and analysis of cultural indicators in the Ecuadorian university context. This work focuses specifically on providing a series of indicators on the equipment, use, and consumption of the TIC of students of the National University of Education of Ecuador (UNAE). The methodology used is the quantitative of descriptive-analytical order, based on the data collected in a survey applied on a population sample, made up of 438 students of the total universe between the different careers and cycles offered by the UNAE. The sample has a margin of 95% reliability and an error of 5%. The obtained results showed a high level of equipment, use, and consumption of the different technological devices. Also, this university population spends daily hours in academic and free time activities in cellphones, television, videos, and internet.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Aguilar-Barceló, J. & Ramírez-Angulo, N. (2006). Hábitos de consumo de las tecnologías de información en los estudiantes universitarios de Tijuana. Munich Personal RePEc archive (57), 1-17. Retrieved from https://mpra. ub.uni-muenchen.de/4718/

Arango, A., Castañeda, L. & Ramírez, L. (2016). Prácticas culturales que realizan mediante las tecnologías de la información y la comunicación los estudiantes de la Universidad Católica de Manizales (Bachelor´s thesis, Universidad Católica de Manizales, Manizales, Colombia). Retrieved from http://repositorio.ucm.edu. co:8080/jspui/bitstream/handle/10839/1285/Ana%20Maria%20Arango%20Aristizabal. pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bañales, F. (2014). Estudio sobre hábitos de consumo cultural y musical en estudiantes de la Universidad Autónoma de Chihuahua (México) (Doctoral thesis, Universidad de Granada, Granada, España). Retrieved form http://digibug.ugr.es/ bitstream/handle/10481/34011/23075193. pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ben, J. (2006). Sistema de indicadores culturales de las universidades andaluzas. Andalucía: Dirección General de Universidades de la Consejería de Innovación, Ciencia y Empresa de la Junta de Andalucía.

Bigott, B. (2007). Consumo cultural y educación. Revista de Investigación, 31(61), 85-120. Retrieved from http://www.redalyc. org/pdf/3761/376140375004.pdf

Canclini, N. (2006). El consumo cultural: una propuesta teórica. El consumo cultural en América Latina. Construcción teórica y líneas de investigación (Segunda ed.). Colombia: Convenio Andrés Bello.

Casillas, M., Ramírez, A. & Ortega, J. (2016). Afinidad tecnológica de los estudiantes universitarios. Innovación educativa, 16(70), 151-175. Retrieved from http:// www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1665- 26732016000100151&script=sci_ arttext&tlng=en

De Garay, A. (2016). La integración académica y cultural a la universidad de los jóvenes universitarios. Un modelo de análisis y la implementación de políticas institucionales. Congresos CLABES, 1-12. Retrieved from https://revistas.utp.ac.pa/index.php/clabes/ article/view/925/951

Fernández-Villa, T., Alguacil, J., Almaraz, A., Cancela, J., Delgado-Rodríguez, M., García-Martín, M., ... & Valero-Juan, L. (2015). Uso problemático de internet en estudiantes universitarios: factores asociados y diferencias de género. Adicciones, 27(4), 265-275. Retrieved from http://www.redalyc.org/pdf/2891/289143390004.pdf

Flores, M., Cárdenas, L., Hernández, M., Román, M., Stadthagen, H. & González, A. (2009). El consumo cultural de los estudiantes de la UAEMEX. Una aproximación. Tiempo de Educar,10(20),417-443.Retrievedfromhttp:// www.redalyc.org/html/311/31112987006/

Gisbert, M. & Esteve, F. (2016). Digital Leaners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La cuestión universitaria, (7), 48-59. Retrieved from http://polired.upm. es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/ view/3359/3423

Gómez, S., Riverón, K., Griñán, M., León, M. & Yarennis, D. (2017). Prácticas culturales en jóvenes universitarios cubanos. Revista Trilogía, 9(16), 101-111. Retrieved from https://revistas.itm.edu.co/index.php/trilogia/ article/view/177/183

Güell, P., Morales, R. & Núñez, T. (2011). Tipología de prácticas de consumo cultural en Chile a inicios del siglo XXI: mismas desigualdades, prácticas emergentes, nuevos desafíos. Universum, 26(2), 121-141. doi: http://dx.doi.org/10.4067/S0718-

Hinojosa-Córdova, L. & Silva-Corpus, R. (2008). La importancia de la difusión cultural en la educación, consumo y prácticas culturales de la comunidad universitaria de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Question, 1(19). Retrieved from https://perio.unlp.edu.ar/ojs/ index.php/question/article/view/639

López, A. (2016). Estudiantes universitarios y apropiación de Internet. Formas de participación en la región novena del Conurbano bonaerense. En XX Jornadas Nacionales de Investigadores en Comunicación:” Territorios, contextos y perspectivas: La comunicación en la Argentina del Bicentenario. Retrieved from http://redcomunicacion.org/wp-content/uploads/2017/08/L%C3%B3pez-Adri%C3%A1n-Estudiantes-universitarios-y-apropiaci%C3%B3n-de-Internet.-Formas-de-participaci%C3%B3n-en-la-regi%C3%B3n-novena-del-Conurbano- bonaerense.pdf

Osorio, M., Molero, M., Pérez, M. & Mercader, (2014). Redes sociales en internet y consecuencias de su uso en estudiantes universitarios. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1). doi: http://dx.doi. org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v3.539

Paspuel, E. & Palacios, P. (2018). Los estudiantes de la Universidad Politécnica Estatal del Carchi (UPEC) y el uso de plataformas digitales para el acceso a la información, eventos y noticias (Bachelor´s thesis, Universidad Técnica del Norte, Ibarra, Ecuador). Retrieved from http://repositorio. utn.edu.ec/handle/123456789/7756

Pini, M., Musanti, S., Kaufman G. & Amaré, M. (2012). Consumos culturales digitales: jóvenes argentinos de 13 a 18 años. Buenos Aires, Argentina: Educ.ar S.E.

Rojas, G., Jiménez-Fernández, S. & Rodríguez, R. (2018). Gestión del tiempo y uso de las TIC en estudiantes universitarios. Píxel-Bit. Revista de Medios y Educación, (53), 109-121. Retrieved from https://recyt.fecyt.es/ index.php/pixel/article/view/63143

Romero-Rodríguez, L. & Aguaded, I. (2016). Consumoinformativoycompetencias digitales de estudiantes de periodismo de Colombia, Perú y Venezuela. Convergencia, 23(70), 35-57. Retrieved from http://www. scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S1405-14352016000100035

Rosas, A. (2002). Los estudios sobre consumo cultural en México. In D. Mato (coord.). Estudios y Otras Prácticas Intelectuales Latinoamericanas en Cultura y Poder (pp 255-264). Caracas: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLACSO) y CEAP, FACES, Universidad Central de Venezuela. Retrieved from http:// observatoriocultural.udgvirtual.udg.mx/repositorio/bitstream/handle/123456789/356/RosasM_Estudios_consumoCultural_Mex. pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ruano, L., Congote, E. & Torres, A. (2016). Comunicación e interacción por el uso de dispositivos tecnológicos y redes sociales virtuales en estudiantes universitarios. RISTI- Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, (19), 15-31. doi: http://dx.doi. org/10.17013/risti.19.15-31

Santamaría, D. & Yurén, T. (2010). Cultura digital en estudiantes universitarios: primera fase de un estudio de caso. In Congreso Euro- Iberoamericano de Alfabetización Mediática y Culturas Digitales. Congreso llevado a cabo en Universidad de Sevilla, Sevilla, España. Retrieved from https://idus.us.es/xmlui/ bitstream/handle/11441/56791/cultura_digital_en_estudiantes_universitario._ primera_fase_de_un_estudio_de_caso. pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sanvicén, P. & Molina, F. (2015). Efectos del uso de Internet como fuente principal de información. Prismasocial, (15). Retrieved from https://dialnet.unirioja.es/descarga/ articulo/5427587.pdf

Sunkel, G. (Ed.). (2006). El consumo cultural en América Latina: construcción teórica y líneas de investigación. (Segunda ed.). Bogotá, Colombia: Convenio Andrés Bello.

Publicado

2020-08-01

Cómo citar

Castellano Gil, J. M., Loaiza, K. P., Fajardo, Ángel B., & Joubert, E. (2020). INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE NATIONAL UNIVERSITY OF EDUCATION OF ECUADOR. Chakiñan, Revista De Ciencias Sociales Y Humanidades, (11), 17–30. https://doi.org/10.37135/chk.002.11.01

Número

Sección

ARTÍCULOS DE INVESTIGACIÓN

Artículos similares

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

También puede {advancedSearchLink} para este artículo.